INNOWACJA PANI DOROTY WĘGRZYN

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy 8B. Czas realizacji obejmuje termin 01.10.2025r. – 25.06. 2026r. z możliwością jej kontynuowania  następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz w tygodniu oraz z klasami 8A i 8B podczas dodatkowej godziny języka polskiego .

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei, która wpisana jest w istotę neurodydaktyki z wykorzystaniem autorskiej publikacji pt. >Rysunkowe rozprawki „Myśl ikoniczne!”< polonistki Doroty Węgrzyn. Publikacja ma zachęcić i motywować uczniów do redagowania rozprawek w sposób innowacyjny dzięki wykorzystaniu schematu rozprawki zamieszczonego w w/w książce. Schematy czyli teksty z rysunkami spodobały się uczniom. Powstał pomysł, aby je zebrać i z inspiracji autorki powstała książeczka wydana przez Impuls Oficynę w Krakowie.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Myśl ikonicznie” jest moją odpowiedzią na kształcenie umiejętności redagowania rozprawki. a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla dalszego etapu edukacyjnego.

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w Szkole Podstawowej nr 3 im. kpt. S. Betleja zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje prostego, a zarazem kreatywnego podejścia do redagowania w/w wypowiedzi pisemnej. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba stworzenia metody, która „odczarowałaby” zmagania ucznia w przyswojeniu sobie tej trudnej formy wypowiedzi pisemnej, której pisanie będzie potrzebne w dalszym etapie edukacji na egzaminie ósmoklasistów w szkole podstawowej oraz w szkole średniej na maturze.

Fragment recenzji książki:

„Teraz już nie musisz stresować się koniecznością napisania rozprawki, co więcej, być może odnajdziesz nawet przyjemność w jej tworzeniu. Wszystko to za sprawą książki autorstwa Doroty Węgrzyn pt. „Myśl ikonicznie! Rysunkowe rozprawki”. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS książka otwiera nas na nowy sposób podejścia do rozprawki – otrzymujemy wraz z książką swego rodzaju „szkielet”, który musimy tylko nadbudować. Dzięki temu same kwestie techniczne nie spędzają nam już snu z powiek i możemy skoncentrować się na tym, co najważniejsze – na treści i obronie lub obaleniu postawionych hipotez. Dlatego też książka powinna znaleźć się w biblioteczce wszystkich uczniów, nie tylko szkół podstawowych, ale i ponadpodstawowych, stojących przed maturalnymi wyzwaniami.

Autorka jest nauczycielką języka polskiego z dużym doświadczeniem, doskonale zatem rozumie, z czym uczniowie się zmagają w trakcie pisania rozprawki. Wychodzi zatem naprzeciw zapotrzebowaniu dostarczając uczniom rysunkowe schematy rozprawek. Co więcej, autorka zadała sobie trud przełożenia tematów zamieszczonych w arkuszach egzaminacyjnych po ósmej klasie na język znaków graficznych – bardziej zrozumiały dla wielu osób.

Znajdziemy tu tematy związane z „Panem Tadeuszem”, „Quo vadis”, a także tematy poruszające zagadnienia dotyczące zła, bohaterów literackich jako autorytetów, trudnych chwil, człowieka zmagającego się z losem, podejścia do życia, okresu młodości, czasów wojennych, przyjaźni i wielu innych, pojawiających się zarówno na egzaminach, jak i w trakcie roku szkolnego […]”.

źródło:https://sztukater.pl/ksiazki/item/44568-mysl-ikonicznie.html

 

„[…] Na stronach tej niewielkiej objętościowo pozycji otrzymujemy samą esencję rozprawki. Znajdziemy tu siedemnaście tematów, które można rozwijać dalej, w zależności od kierunku, który chcemy obrać i poziomu nauki. Wszystko to zostało podane w atrakcyjny graficznie i łatwy do zrozumienia sposób, by samodzielne pisanie rozprawki stało się prawdziwą przyjemnością, by otwierało drogę do przemyśleń i polemiki. Graficzne przedstawienie tej formy wypowiedzi, jaką jest rozprawka, może też zachęcić do własnej pracy nad myśleniem ikonicznym i jego dalszym zastosowaniem chociażby w nauce historii czy innych przedmiotów. Tym samym jest to książka, która zmienia podejście ucznia nie tylko do samej rozprawki, ale i przedmiotu oraz nauki szkolnej”.

źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2024/07/dorota-wegrzyn-mysl-ikonicznie.html

Script logo